Je hebt je nog niet aangemeld.      |
Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een antwoord op de meest gestelde vragen.


Aanmaken en activeren van je Navigator-account

Ik heb geen account. Wat nu?
Een account aanmaken is simpel. Klik op de knop 'Account aanmaken' op het startscherm. In 3 eenvoudige stappen maak je je account aan:
  • Vul je persoonlijke gegevens in: voornaam, achternaam, e-mailadres, wachtwoord.
  • Geef aan of je leerling of docent bent of een andere rol hebt en klik op 'Verdergaan'.
  • Selecteer jouw school. Dit kan door een postcode in te tikken en (een deel van) de straat waaraan jouw school ligt. Klik daarna op de knop 'Opnieuw zoeken'.
  • Accepteer de voorwaarden en bevestig jouw account.
Je ontvangt onmiddellijk een bevestigingsmail van Navigator met een link om je account te activeren.
Klaar!
Ik krijg geen bevestigingsmail. Wat nu?
  • Na het aanmaken van je account moet je die activeren via de link in de bevestigingsmail. Deze e-mail wordt automatisch gegenereerd en onmiddellijk verstuurd. Afhankelijk van de instellingen van jouw mailserver kan het echter wel langer duren voordat je de e-mail ziet in jouw mailbox.
  • Heb je de bevestigingsmail niet ontvangen? Kijk dan in de map 'Ongewenste e-mail'. Sommige servers zien de bevestigingsmail namelijk als SPAM.
  • Vind je de bevestigingsmail ook niet in 'Ongewenste e-mail'? Neem dan contact op met de helpdesk van Navigator via het contactformulier.
Ik kan mijn school niet vinden. Wat nu?
  • De officiële naam van een school is soms anders dan de roepnaam. Zoek daarom zoveel mogelijk op de combinatie van postcode en (een deel van) de straatnaam. Vergeet niet op de knop ‘Opnieuw zoeken’ te klikken.
  • Kun je jouw school nog niet vinden? Neem dan contact op met de helpdesk van Navigator via het contactformulier.
Ik wil me registreren maar mijn e-mailadres is al in gebruik. Wat nu?
Je kunt een e-mailadres maar één keer koppelen aan een Navigator-account.
Als jouw e-mailadres in gebruik is, betekent dit dat je al een account hebt op Navigator. Je kunt dan inloggen met dit e-mailadres en jouw wachtwoord. Als je je wachtwoord vergeten bent, kun je dit opnieuw instellen via de link 'Ik ben mijn wachtwoord vergeten'.

Je hoeft niet telkens een nieuw account aan te maken als je nieuw lesmateriaal wilt activeren. Je kunt eenvoudig extra lesmateriaal toevoegen door je aan te melden en daarna te klikken op de knop '+ lesmateriaal toevoegen'.
Ben je docent? Dan kun je zowel leerling- als docentmateriaal koppelen aan hetzelfde Navigator-account.


Aanmelden en wijzigen van persoonlijke gegevens

Ik kan me niet aanmelden bij Navigator.
Om je te kunnen aanmelden bij Navigator moet je jouw e-mailadres en wachtwoord invoeren. Jouw e-mailadres is het adres waarmee je geregistreerd bent bij Navigator.

Als je niet kunt aanmelden, kan dat zijn omdat…
  • je nog geen Navigator-account hebt.
    Maak dan eerst een Navigator-account aan via de knop 'Account aanmaken'.
  • je een verkeerd e-mailadres gebruikt.
    Soms heb je meerdere e-mailadressen. Controleer of je het juiste e-mailadres gebruikt.
  • je net een account hebt aangemaakt, maar dit nog niet is geactiveerd.
    Controleer of je al op de activatielink in de bevestigingsmail geklikt hebt.
  • de combinatie van e-mailadres en wachtwoord niet juist is.
    Weet je jouw wachtwoord niet meer? Vraag dan een nieuw wachtwoord aan via de link 'Ik ben mijn wachtwoord vergeten'.

Lukt het nu nog niet om je aan te melden bij Navigator? Neem dan contact op met de helpdesk van Navigator via het contactformulier. Vermeld duidelijk het e-mailadres waarmee je je wilt aanmelden en eventueel de activatiecode van lesmateriaal dat je al gekoppeld hebt aan jouw Navigator-account.
Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?
Een nieuw wachtwoord kun je aanvragen door te klikken op de link 'Ik ben mijn wachtwoord vergeten'.
Je ontvangt dan een e-mail in je mailbox met een link. Daarmee kun je een nieuw wachtwoord instellen. Totdat je een nieuw wachtwoord hebt ingevoerd en opgeslagen, blijft het oude wachtwoord actief.
Ik wil mijn persoonlijke gegevens wijzigen. Hoe doe ik dat?
Alle persoonlijke gegevens kun je wijzigen door in te loggen in Navigator en te gaan naar 'Mijn profiel' rechtsboven in het scherm.
Ik wil mijn wachtwoord wijzigen. Hoe doe ik dat?
Er zijn twee manieren om je wachtwoord te wijzigen.
  • Als je nog niet ingelogd bent, kun je een nieuw wachtwoord aanvragen via de knop ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’. Je moet daarvoor wel jouw e-mailadres van jouw Navigator-account invoeren.
  • Ben je al ingelogd? Ga dan naar ‘Mijn profiel’ (rechtsboven) en klik op ‘Wijzig wachtwoord’. Sla de wijzigingen op.
Ik wil mijn e-mailadres wijzigen. Hoe doe ik dat?
  • Log in bij Navigator met je oude e-mailadres en wachtwoord.
  • Ga naar 'Mijn profiel' (rechtsboven) en klik op 'E-mailadres'.
  • Voer het nieuwe e–mailadres in en sla de wijzigingen op.
  • Je ontvangt een bevestigingsmail naar het nieuwe e-mailadres dat je ingevoerd hebt.
    LET OP: Als je niet op de link in deze bevestigingsmail klikt, blijft het oude e-mailadres actief. Zodra het nieuwe e-mailadres geactiveerd is, moet je inloggen bij Navigator met het nieuwe e-mailadres.


Toevoegen en beheren van lesmateriaal / activatiecode

Hoe kan ik lesmateriaal toevoegen?
Meld je aan bij Navigator met je e-mailadres en wachtwoord.
Klik vervolgens op de knop 'Lesmateriaal toevoegen'.
Voer de activatiecode in die je hebt gekregen en accepteer de licentievoorwaarden.
Je licentie wordt nu geactiveerd en het lesmateriaal verschijnt in het overzicht 'Mijn lesmateriaal'.

Binnen jouw Navigator-account kun je een onbeperkt aantal lesboeken activeren.
Hoe kom ik aan een activatiecode?
Een activatiecode kun je op verschillende manieren ontvangen:

activatiecode

  • Via een e-mail van de uitgeverij
  • Geprint voorin je leerboek. Het ISBN-nummer is geen activatiecode.
  • Via je docent, de ICT-coördinator of de school.

Heb je geen activatiecode ontvangen? Neem dan contact op met de helpdesk van Navigator. Vermeld duidelijk je e-mailadres en de titel van het leermiddel waarvoor je een activatiecode wilt.
Ik ben mijn activatiecode kwijt?
Als je je activatiecode kwijt bent, neem dan contact op met de helpdesk van contactformulier. Vermeld duidelijk je e-mailadres en de titel van het leermiddel waarvoor je een activatiecode wilt.

Hoe gebruik ik de activatiecode van Navigator? 
Meld je aan bij Navigator en ga naar 'Mijn lesmateriaal'.
Klik op de knop 'Lesmateriaal toevoegen'. Voer hier je activatiecode in en accepteer de licentievoorwaarden.
Het lesmateriaal wordt nu geactiveerd voor een bepaalde periode en verschijnt in het overzicht 'Mijn lesmateriaal'.
Mijn activatiecode wordt niet geaccepteerd. Wat nu?
Bij het invoeren van de code kun je de verbindingsstreepjes weglaten (dus alleen de cijfers en letters van de code invoeren), maar dat is niet verplicht.
Er is geen verschil tussen hoofdletters en kleine letters.

Als jouw activatiecode niet geaccepteerd wordt, kunnen er verschillende oorzaken voor zijn:
  • Er zit een tikfout in de activatiecode. Controleer of er geen vergissing is tussen bijvoorbeeld het cijfer 0 en de letter O, of tussen het cijfer 1 en de hoofdletter I of de letter 'l' en de letter 'i' of de letter 'S' en het cijfer '5'.
  • De activatiecode is al geactiveerd door jouzelf. Waarschijnlijk probeer je een activatiecode een tweede keer te activeren omdat je het lesmateriaal niet terugvindt in jouw overzicht.
    Meestal is dit omdat het lesmateriaal op 'verborgen' staat. Verborgen lesmateriaal maak je weer zichtbaar door het vakje 'Verborgen lesmateriaal' aan te vinken en daarna te klikken op de knop 'Niet meer verbergen'.
  • De activatiecode is al geactiveerd vanuit een ander Navigator-account. Heb je de activatiecode persoonlijk ontvangen? Ga dan eerst na of…
    • je de activatiecode niet geactiveerd hebt vanuit een Navigator-account met een ander e-mailadres
    • iemand anders de code niet eerder geactiveerd heeft voor jou.
    Is dit niet het geval? Neem dan contact op met de helpdesk van Navigator. Vermeld duidelijk je e-mailadres, de activatiecode die je wilt activeren en de melding die je krijgt bij het intikken van de activatiecode.
  • De activatieperiode voor de code is verlopen. Nu kun je het beste contact opnemen met de helpdesk van Navigator. Vermeld duidelijk je e-mailadres, de titel van jouw lesboek, de activatiecode en de melding die je krijgt bij het intikken van de activatiecode.
  • De activatiecode is geen Navigator-activatiecode. Een Navigator-activatiecode is 16 of 20 tekens lang en begint altijd met twee letters die verwijzen naar de uitgeverij van het lesboek. Twijfel je of jouw activatiecode wel een Navigator-activatiecode is? Neem dan contact op met de helpdesk van Navigator. Vermeld duidelijk je e-mailadres, de titel van het lesboek en je activatiecode.
Kan ik activatiecode meerdere keren gebruiken?
Je hoeft een activatiecode slechts 1 keer in te voeren om het lesmateriaal te activeren.
Zolang de activatiecode actief is, hoef je de activatiecode niet opnieuw in te voeren.
Het lesmateriaal blijft zichtbaar onder 'Mijn lesmateriaal', tenzij het materiaal verborgen is of verlopen.
Verborgen lesmateriaal kun je weer zichtbaar maken door het vakje 'Verborgen lesmateriaal' aan te vinken en daarna te klikken op de knop 'Niet meer verbergen'.

Een overzicht van jouw verlopen lesmateriaal kun je bekijken door te klikken op de link 'Toon verlopen lesmateriaal'.
Ik zie alleen een groene balk met vermelding van het vak, maar kan dit niet openen. Wat nu?
Jouw lesmateriaal is waarschijnlijk 'verborgen'. Om verborgen lesmateriaal weer zichtbaar te maken, vink je het vakje 'Verborgen lesmateriaal' aan. Klik daarna op de knop 'Niet meer verbergen'.
Mijn lesmateriaal is verborgen. Hoe krijg ik het weer te zien?
Om verborgen lesmateriaal weer zichtbaar te maken, vink je het vakje ‘Verborgen lesmateriaal’ aan. Klik daarna op de knop ‘Niet meer verbergen’.
Het overzicht 'Mijn lesmateriaal' is leeg. Hoe kan dat?
Op het overzicht 'Mijn lesmateriaal' staat al het lesmateriaal dat je geactiveerd hebt en dat nog geldig is. Het kan zijn dat je nog geen lesmateriaal hebt geactiveerd of dat je lesmateriaal verlopen is.
Een overzicht van je verlopen lesmateriaal kun je zien door te klikken op de knop 'Toon verlopen lesmateriaal' onderaan in het overzicht van 'Mijn lesmateriaal'.
Mijn lesmateriaal is verlopen. Wat nu?
Als de periode waarbinnen je toegang krijgt tot het lesmateriaal afgelopen is, is het lesmateriaal ‘verlopen’. Je hebt dan geen toegang meer tot het lesmateriaal.
Wil je een verlenging van de activatieperiode, neem dan contact op met de helpdesk van Navigator. Vermeld duidelijk je emailadres, de volledige titel van het lesboek en een beschrijving van jouw verzoek.
Hoe kan ik digitale leermiddelen afspelen?
Als je lesmateriaal geactiveerd hebt, verschijnt dit in het overzicht 'Mijn lesmateriaal'. Lesmateriaal kan bestaan uit meerdere digitale leermiddelen (bijvoorbeeld boek 1 en boek 2). Per onderdeel kun je op de link klikken om naar de digitale leermiddelen te gaan.
Ik heb een probleem met het openen van mijn lesmateriaal. Wat nu?
Staat het lesmateriaal niet op ‘verborgen’?
Neem dan contact op met de helpdesk van Navigator. Vermeld duidelijk de titel van het lesboek, beschrijf je probleem en noem eventueel de activatiecode van jouw lesmateriaal.
Er staat een N naast de link onder mijn lesboek? Is er iets fout?
De indicatie ‘N’ naast het lesmateriaal staat voor ‘nieuw’ en geeft aan dat de uitgeverij extra lesmateriaal heeft toegevoegd in de laatste maand. Je krijgt hier automatisch toegang toe. Het is niet nodig om nieuw lesmateriaal te activeren.


Verwijderen lesmateriaal/account

Hoe kan ik lesmateriaal verwijderen?
Het is niet mogelijk om lesmateriaal te verwijderen. Je kunt lesmateriaal wel verbergen door te klikken op de knop ‘Verbergen’ naast het lesboek. Het lesboek verdwijnt dan uit het overzicht.
Wil je verborgen lesmateriaal weer zichtbaar maken? Vink het vakje ‘Verborgen lesmateriaal’ aan en klik op de knop ‘Niet meer verbergen’.
Hoe kan ik mijn account verwijderen?
Het is niet mogelijk om zelf een account te verwijderen. Neem contact op met de helpdesk van Navigator. Vermeld duidelijk je emailadres en verzoek om je account te verwijderen, en waarom je dat wilt. Deze verwijdering is definitief.


INFORMATIE over Navigator

Waarom Navigator?
Via Navigator heb je eenvoudig en snel toegang tot jouw digitale lesmateriaal.
Wat is Navigator?
Via een vouchercode heb je toegang tot het lesmateriaal in Navigator. Via Navigator kan je niet alleen je lesmateriaal bekijken, maar ook aantekeningen, links, audio en video's toevoegen én delen. Daarbij kunnen alleen docenten de antwoorden zien, maar kunnen dit ook met hun studenten delen.
Welke gegevens vraagt Navigator en waarom?
Om ervoor te zorgen dat leerlingen het leerling-lesmateriaal ontvangen en docenten hun extra docenten-materiaal, vragen we je tijdens de registratie om enkele gegevens in te voeren. Deze gegevens worden nooit doorgegeven aan derden. Docent-aanvragen zullen eerst geverifieerd worden door Innovam.
Wat is een licentie?
Een licentie geeft je toegang tot bepaalde digitale leermiddelen. Het lesmateriaal activeer je met de activatiecode die je hebt gekregen.
Wat kost Navigator?
Navigator is onderdeel van het gekochte lesmateriaal. Via de ontvangen vouchercode kan je toegang krijgen tot dat lesmateriaal.
Hiervoor maak je gratis een account aan in Navigator en kan je een onbeperkt aantal lesboeken koppelen aan jouw Navigator-account.



Vind je het antwoord op je vraag hier niet terug? Stel je vraag dan aan de helpdesk.